2008-04-16
 18:11:57

Loppisfetish

image477Jag lyckades hålla mig ifrån att gå in på loppisen idag, men ska dit nästa gång jag är nere på stan. Jag och Lalia var där igår och fyndade lite böcker, jag hittade även en fin... ja vad har det för namn... en vädergrej. Som visar vädret - REGN - OSTADIGT - VACKERT, så söt! Tänkte bygga in den i en låda och sätta på husväggen vid min uteplats sen.
Fyndade även lite kärleksbrev, ska försöka mig på att läsa dom.

Tittade idag i en av böckerna - Näringsliv i Södermanland. Det är så sjukt kul att se för jag drömmer mig alltid till platserna på bilderna, jag skulle så gärna velat leva under 20-40 talet istället för nu. Vid en av bilderna finns texten: Över forna tiders butiker vilade en sällsynt ro. Luften var bemängd med allehanda dofter, en blandning av tjära, tobak, olja, kryddor, kaffe och vin.

Man kan se lugnet på bilderna, ex där butiksföreståndaren väger upp karameller till barnen, eller såna underbara charkbutiker med korv hängandes i taket... sheise vilken skittid vi lever i nu. Alla ha så bråttom, jämtjämtjämt. Och alla är arga och dåliga bilförare.





Vart kommer den fantastiska gammal-bok-lukten ifrån?

En fundering då...
Kan man ta patent eller ja kräva copyright på en macka? Om ett fik går bra pga en speciell macka med en blandning pålägg eller röra och sen ett annat fik kommer på att sälja densamma och då lockar kunderna över dit. Kan butik nummer 1 kräva nån slags ersättning eller stämma butik nummer 2 för detta?
Men allt är ju egentligen en naturlig vara, och även nåt alla kan köpa i affärerna. Skulle vi gå ut och plocka en sten och kräva rättigheterna på den, nej det tycker inte jag vi kan sålänge inte vi producerat den.



Give a comment:

« NAME Save info?

« EMAIL (won´t publish)

« URL

Comment: