2013-06-09
 21:22:00

Bolådebygge

Jag har ju lovat att dokumentera mitt bolådebygge. Varför jag har valt dessa mått över för att sist så hade Thea en stor kartong i nästan samma mått och det var alldeles lagom så att mamma, bebbar och extramamma kunde trivas där inne. Men den gamla lådan höll inte för mycket så denna är gjord i mdf och kan användas som en möbel då vi inte väntar kattungar :)
 
Jag köpte 4st mdf skivor 1200x600mm och de har kapats till 3st 1000x500mm och 2st 500x500mm
 
 
Den dagen jag köpte skivorna så var jag lite snål och skippade att få skivorna kapade på Bauhaus, så jag kapade till dom själv. Men man kan natruligtvis få detta gjort på de flesta byggvaruhus.
 
Sen var det dags att sätta ihop den, Kokos var ivrig och skulle såklart kontrollera allt.
Förborra innan skruvarna åker i, då slipper man sprickor! Och ner med skruvhattarna ordentligt.
 
Färdig! (nje inte riktigt va...)
 
Jag slipade alla kanter så att de inte är så vassa, jag har en vana att slå i dom ordentligt =/
 
 
Detta är säkert en smaksak, men jag tycker att de kapade sidorna på mdf:en är för ruffa och skulle inte bli lika släta som de större ytorna om man bara målade på dom. Så jag har smetat på ordentligt med vanligt trälim, låter det torka (då känns det jättevasst) och sedan slipa väldigt lätt på det. Då blir ytan nästan lika fin som de större ytorna.
 
Sen spackla över skruvhålen och slipa. Spackla igen och slipa.
 
Dags å måla! :D
Jag tjatar alltid om att köpa bra målarpenslar och det står jag fast vid. För de håller såååå länge och ger sååå bra resultat. Men nu har jag nog haft mina lite för länge så jag fick kassera dom och dra fram en skumroller som jag hittade, självklart hade jag inget skaft så jag fick använda rollern som en pensel, och det gick så bra så!

Jag nöjde mig med två målningar, just för att det inte var helt enkelt att genomföra det =P
Kom ihåg att ENDAST använda en vattenbaserad färg till en bolåda!
 
Och medan färgen torkar så är det dags att sy inredningen. Jag har valt en grågrön-tonad lakansväv som är billig att byta ut om det behövs. Jag föredrar att välja färg beroende på vilken av mina katter som föda :) Denna gång kommer det små bomullstussar så en mörkare färg blir kanon så att de syns bra (fotografen är svår att hålla tillbaka)
Jag sydde en hel längd som täcker sida-bak-sida och bottentyget har jag bara tagit en bit som blev över och stoppat runt om handdukar.
Sedan sydde jag på kardborreband på tyget, och det motsatta karborrebandet är med klistrig baksida så det fästs inne i bolådan på samma ställen där jag fäste kardborre på tyget.
Detta gör det lätt att ta av och tvätta eller byta tyg.
 
En träskiva på ca 1000x200mm ska agera staket :) Så de inte rymmer när de börjar röra på sig där inne.
Den dekorerades med fjärilar, stamnamnet i ära!
 
Nu behövs gångjärn för att fästa staketet, och hakar för att kunna hålla det uppe.
Har även satt möbelfötter med tassar på under för att slippa repade golv.
 
Såhär ser bolådan ut utan inredning
 
Och såhär ser den ut med inredningen
 
Denna kan alltså användas som en möbel redan nu när det står som den gör. Men annars kan man sedan ta bort staketet och vända lådan ett varv frammåt så att hålet blir neråt golvet och lägga kuddar och/eller blommor på :)
Filten är en favorit här hemma, har nu två. Det är MYSA pläd ifrån Jotex.
 
Kostnader:
MDF skivor ca 600kr
Träspackel ca 70kr
Hakar och fötter ca 25kr
Färgen hade jag hemma men det kostar väl ca 150kr att köpa en burk grundfärg och en burk snickerifärg
Tyg och kardborre ca 100kr
 
 


Annika
PUBLISHED: 2013-06-12, 14:30:11 | URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Va fint det blev :D


Victoria
PUBLISHED: 2013-06-12, 16:34:34 | URL: http://impalaa.blogg.se

Så fin den blev & vilket bra tips.


Jennifer
PUBLISHED: 2013-06-19, 00:23:28 | URL: http://www.JFR.se

Men guuuuuuuuuud, fy fan vad fint det blev, är så imponerad. FAN vad händig du är, haha. Åh! :D Kram från Jennifer, JFR.se

Svar: Tack så mycket :)
♥ Jo´sign



Give a comment:

« NAME Save info?

« EMAIL (won´t publish)

« URL

Comment: