2013-01-09
 12:43:10

Min helvetesjul

För ca en månad sen så fick jag plötsligt väldigt ont i ena sidan av munnen och misstänkte tänderna. Dagen efter min födelsedag gick jag till tandläkaren och han hittade inget, och allt så bra ut. Han trodde att det var pga att visdomständerna i underkäken är påväg upp som jag hade så ont.
Smärtan:
Alltså den smärta jag levt med under jul och nyår går inte ens att beskriva.
Den har flyttat runt mellan tänder, tandkött, tinning, kind, panna och öga. Den kvällen som var värt så hade jag ett rött öga och jag kunde inte vara still pga smärtan, om jag nuddade mitt kindben så hade jag ont länge efter det. Den kvällen när jag la mig så tog jag en mun vatten och sköljde lite innan jag svalde och plötsligt så försvann smärtan spårlöst på en sekund, som med en suck och hela jag slappnade av.
Ca 1,5 minut senare strålade den upp igen och jag tog en ny mun vatten och sköljde lite, samma sak händer det försvann. 1,5 minut senare samma sak igen.
Så den natten gick jag igenom två glas vatten med en tesked i munnen åt gången = hundratals sköljningar varav jag somnade den där sköna minuten mellan varje smärtvåg. Jag vaknade två gånger av att jag somnat med vattnet kvar i munnen och det rann ur mig. Tillslut somnade jag helt.
 
Dagen efter tänkte jag att det var skönt, nu vet jag hur jag kan kontrollera smärtan hela dagen (julafton) och jag satt där hela morgonen och drack mitt morgonkaffe med varannan mun vatten. Nån timme senare orkade jag inte mer, jag tänkte att nästa gång smärtvågen kommer så ska jag härda ut den och hålla munnen helt stängd och still. I HELVETE vilken smärta som kom, den övergick efter 6-7 minuter till ett djupt pulserande i tanköttet/kinden och efter totalt ca 10 minuter så försvann smärtan. Jag vågade knappt prata ifall smärtan skulle komma tillbaka så jag vilade munnen helt nån halvtimme, sen började jag prata med stängda käkar, allt gick bra.
 
ÄNTLIGEN hade jag övermanövrerat smärtan!
När smärtan kom tillbaka efter några timmar så gjorde jag samma sak igen, stängde munnen och bara uthärdade, sen gick det över under lång tid. Detta hände kanske 4-5 gånger under julafton, men det kändes så skönt att få timmar utan smärta istället för 1 minut så jag var överlycklig!
 
Senare så började smärtan att försvinna mer och mer, jag fick inga attacker längre och började då samtidigt att känna en tand som kändes högre än de andra längst bak, i överkäken. Den slog i innan någon annan tand tog emot och det var inte jätteskönt, jag tänkte om det kan ha hänt något för att jag inte tuggat på den sidan i munnen på över 2 veckor. Så jag ringde tandläkaren och frågade vad han trodde, han (den tandis jag hatar) svarade att han trodde tanden hade dött nu och behövde rotfyllas, då kan tanden kännas hög. Så jag bokade in tid direkt hos min tandis som kom tillbaka 8:e Januari.
 
Mitt humör sjönk till källarplan direkt. Jag orkade inte ens prata, le.
Dagen efter ringde jag tillbaka till tandis och kollade om det inte fanns någon tid för detta innan min kommer tillbaka, och det fanns en tid imorgon, jag tog den direkt, trots att det var tandis jag hatar.
 
Tandis jag hatar:
Första dagen jag började gå hos Nackatandläkarna så såg jag Erik i korridoren och tänkte direkt "Hoppas jag aldrig får honom" Han hade en blick som om att han inte bryr sig, han gillar inte vad han gör och han släpade så hårt med träskorna så hade han 4 ben så skulle det låta som en häst gick där.
 
Så dagen efter kom jag till Erik och satt i väntrummet 10 min innan min tid.
När klockan slog 14:00 och min tid började, så kommer det en far och son in och sätter sig, då kommer Erik ut och hämtar sonen in till sitt rum och tittar lite nonchalant på mig och säger "ett ögonblick bara" och jag får höra att de ska limma något som sonen har i munnen. De blir kvar där inne 10-15 minuter (AV MIN TID) och sen kommer de ut, småpratar lite framför mig som sitter där och väntar, sen går de. Erik går in på rummet och 2 minuter senare kommer far och son tillbaka och ropar på Erik och säger att det som de limmat hade gått sönder direkt. De går in igen på rummet ytterligare 5 minuter och går sen ut igen och småpratar lite till sen går de och jag får gå in. Klockan är då ca 14:20
 
Jag sätter mig i stolen och säger "vad som än är fel, fixa det nu" varpå Erik säger "Jadå"
Jag lägger mig ner och han börjar titta på den höga tanden och säger att han ska slipa lite på den, så han slipar och jag får tugga på kalkeringspapper och han tittar. Jag börjar här undra varför han ska slipa? Han fortsätter och slipa och frågar mig om det känns bättre. Om och om och om igen slipar han och jag tuggar och säger NEJ det blir inte bättre!!! Då slipar han ännu mer och frågar igen och jag säger, "ja det kanske är bättre men varför slipar du? Ska du inte fixa till det här?"
Då säger han "Nej jag behöver mer tid för att rensa ur"
Jag: "Men jag bokade ju tid för detta!?"
Han: "Men jag hinner bara slipa idag"
Jag lägger mig ner igen och tårarna börjar rinna, eller snarare välla ut när han fortsätter slipa på min stackars tand som det nog inte finns mycket kvar av.
Tillslut var tanden nerslipad så att jag inte kände den längre och jag betalade snällt 750kr för en behandling jag inte bett om. Bokade om min tid jag hade i Januari ifrån början hos min tandis och gick därifrån med ett fruktansvärt brustet hjärta och ingen som helst livslust kvar.
 
Igår var jag tillbaka till min tandis och han hittade egentligen inget direkt fel ändå, men han trodde att det nog behövdes en utrensning av tanden och jag frågade hur många behandlingar och kostnad för det. 3 behandlingar och 4500kr skulle gå åt och jag kände direkt att jag vägrar gå tillbaka 3 gånger till efter detta och bad honom dra ut tanden på mig istället och slippa framtida problem med den igen.
Gick ut därifrån med ett så stort inre smajl och säkert ett blodigt yttre smajl och kunde inte annat än känna en sån stor lättnad över att detta äntligen är över! Jag har inte kunnat vara glad för någonting innan och haft svårt att känna glädje över Theas dräktighet till fullo för jag haft detta framför mig.
 
Så till dig som kanske nu precis som jag gjort, googlar dig fram till käkinflammation, tandpressning och andra hemska svar man fått, be din tandläkare göra en ordentlig koll så att din tand lever!
 
Fy fan för julen 2012...


Quihnn
PUBLISHED: 2013-01-09, 14:49:24

Det där låter ju inte kul. Jag skulle aldrig betala för något jag inte har bokat för. Hoppas tanden blev bättre c=

Svar: Ja hade jag haft orken efteråt att säga ifrån så hade jag gjort det. Men jag ville bara hem och gråta och dö...
♥ Jo´sign



Give a comment:

« NAME Save info?

« EMAIL (won´t publish)

« URL

Comment: